MAMOGRAFİ KİMLER ÇEKTİRMELİ?

Mamografi Kimler Çektirmeli?

Tüm dünyada bilimsel dernekler tarafından yaygın olarak kabul edilen görüş; her kadının 40 yaşından sonra düzenli olarak yıllık mamografi kontrollerine başlamasıdır. Bu yaşa gelen kadınların hiçbir şikayeti olmasa da, ailesinde hiçbir meme kanseri hikayesi olmasa da, hatta çok sayıda çocukları olmuş ve onları emzirmiş olsa da, mutlaka yıllık mamografi kontrollerini yaptırmalıdır.

Bunları özellikle belirtiyorum çünkü halkımız arasında nedense yanlış olarak riskli bir grupta değilse yukarıda saydığım koşullar kendisi için de geçerli ise mamografi kontrollerini yaptırmasa da olacağını zannediyor. Hayır! Bu çok yanlış bir düşünce meme kanseri teşhisi koyduğumuz kadınların yarısından fazlasının ailesinde meme kanseri hikayesi yoktur.

Bir küçük hatırlatma daha yapmak istiyorum. Bazen kendisi kontrollere geldiği halde 60 lı yaşlarındaki annesini, teyzesini kontrollere getirmeyen hastalarımız oluyor. Şunu aklıda tutmak lazım! Tüm kanserler gibi meme kanseri de yaş ile sıklığı artan bir kanserdir. Yatalak hasta olmadığı yürüyebildiği sürece annelerinizi ve teyzelerinizi de mutlaka mamografi kontrolüne getirmenizi öneririm. Yılda bir kez kontrole götürmek için zaman ayırmadığınızda, annenizde erken yakalanamamış bir kanser ile karşı karşıya kalabilir ve onu hafta bir kemoterapi ya da radyoterapi gibi toksik terapi yöntemleri için hastaneye götürmek zorunda kalabilirsiniz.

Mamografi ve erken teşhis gerçekten hayat kurtarır. Bu konuda ülkeler çapında yapılmış milyonlarca kadının on yıllarca takip edildiği çok kapsamlı ve kaliteli bilimsel yayınlar vardır. Taramanın düzenli olarak uygulandığı Avrupa ülkelerinde meme kanserine bağlı ölümlerin ortalama %30 oranında (%19-%64) azaldığı bilinmektedir. Kırk yaşının üzerindeki tüm sevdiğiniz kadınlar ile birlikte yılda bir gün belirleyin ve meme radyolojisinde deneyimli, güvenebileceğiniz bir radyoloji uzmanına mamografi ve gerekiyorsa ultrason kontrollerinizi yaptırın.