VARİS HASTALIĞINDA TEŞHİS NASIL KONULUR?

Varis hastalığında teşhis nasıl konulur?

Varis dediğimiz kabarık damarlar aslında hepinizin bildiği gibi çıplak gözle görülebilir hatta büyük varislerin kabarıklığı el ile hissedilebilir. Ancak hastalığın gerçek nedeni olan daha derindeki kapak yetmezliği gösteren toplardamarlar çıplak gözle yada el muayenesi ile anlaşılmaz. Bu nedenle taşhis için Doppler tetkiki gereklidir.

Doppler ultrasonografi tetkiki yapılarak varise neden olan hasarlı damarlar bulunur ve hasaralı damarların haritası çıkarılır.  Doppler tetkikini yapan hekimin varis hastalığı konusunda deneyimli bir radyoloji uzmanı olması doğru teşhis ve başarılı tedavi için  çok önemlidir. Ülkemizde varis hastalarının çok büyük bir kısmı yanlış yada eksik teşhis nedeni ile başarısızlık ile sonuçlanan tedavilere mahkum edilmektedir.

Tam bir iyileşme için vazgeçilmez unsurlardan birisi de teşhisi koyan ve tedaviyi planlayan doktorun aynı zamanda tedaviyi ve takipleri de bizzat yapan hekim olmasıdır. Ancak bu şekilde sağlıklı bir tedavi yapılabilir. Ayrıca Doppler Ultrasonografi eşliğinde Endovenöz Lazer Ablasyon ile ameliyatsız varis tedavisi işlemi sonrasında tedavinin başarısını artıran ve hastalıkların tekrarlamamasına olanak veren Doppler takipleri yapılmalıdır.

Varis teşhisi için Doppler yapan Radyoloji Uzmanının aynı zamanda varis hastalığının ameliyatsız tedavisini yapabiliyor olması çok önemlidir. Varis hatalıklarının teşhisinde en çok yapılan yanlışlardan birisi hastanın ayakta iken değilde sadece yatarken Doppler incelemesinin yapılmasıdır.  Ayakta inceleme yapılmamış ise bu Doppler incelemesi eksiktir ve teşhisde yanlışlara neden olabilir. Burada önemli olan teşhisi yapan doktorun inceleme esnasında tedavi planını kafasında oluşturması ve incelemenin detaylandırılmasını da yapılacak tedaviye göre ayarlamasıdır. Tüm bu sebepler nedeni ile uluslararsı otoriteler Doppler Ultrasonografi eşliğinde Endovenöz Lazer Ablasyon ile varis tedavisini yaptıracağınız doktorun hastalığın teşhisini Doppler Ultrasonografi tetkiki ile bizzat kendisinin koyabiliyor olmasının başarı için çok önemli bir kriter olduğunu belirtiyor.

Doppler tetkikini yapan hekimin varis hastalığı konusunda deneyimli bir radyoloji uzmanı (flebolog, fleboloji uzmanı) olması doğru teşhis ve başarılı tedavi için  çok önemlidir.

Endovenöz Lazer Ablasyon ile varis tedavisi için gittiğiniz merkezde teşhis Doppleri için tedavi edecek doktordan başka bir hekime yönlendirilirseniz, Doppler Ultrasonografi eşliğinde Endovenöz Lazer Ablasyon ile varis tedavisi için doğru merkezde olmayabilirsiniz.

Varis tedavisinde ideal olan bu hastalığın teşhisinin, tedavisinin ve takibinin aynı hekim tarından yapılmasıdır.

Günümüzde bu üç görevi yerine getirme konusunda ihtisas sahibi olan tek hekim gurubu Girişimsel Radyoloji uzmanlarıdır.

Doç. Dr. Mehmet Mahir Atasoy